Follow Us @soratemplates

Ahad, 23 September 2018

Sambal Jering dan Ikan Bilis...

Assalammualaikum sahabat blog linda sempoi semua...

 ~Jering ~


Baru-baru ni, jiran linda bagi jering kat linda. Terima kasih Ju..😊 Banyak jugak la, kalau nak buat ulam ja masih ada lagi baki nya ni. Jadi linda ingat nak buat sambal jering ngan ikan bilis. Kebetulan ikan bilis Sabah ni pun ada lagi stoknya. Dapat jugak la satu menu arini..

Sebelum linda share resepi, linda nak cerita sikit tentang jering ni...😁 Ni pun linda amek maklumat kat wikipedia.com. Ada sapa-sapa yang tak suka makan jering.?.. Rugi la sapa yang tak suka makan jering ni. Jering ni salah satu untuk awek muda jugak tau!!!

Jering  ialah tumbuhan yang berasal dari Malaysia, Indonesia dan kawasan ASEAN. Jering mempunyai rasa yang pahit dan berbau busuk. Disebabkan rasa dan bau jering ni ramai anak-anak muda zaman sekarang yang tak suka makan jering ni.

Isi Jering
Tetapi bagi sesetengah orang yang telah lama mengenali jering, rasanya yang sungguh enak terutama sekali apabila dimakan bersama sambal belacan dan nasi panas-panas. Buah dan pucuknya berasa lemak-lemak pahit dan pedar. Sesapa yang makan jering ni kalau ke tandas pasti baunya sangat busuk dan kuat melekat.

Walaupun baunya yang sangat busuk tetapi jering mempunyai khasiatnya yang tersendiri.  Antara khasiat jering adalah seperti yang linda nyatakan di bawah ni.

KHASIAT JERING

1. Mencegah Anemia.
2.Menambah Zat Besi bagi wanita yang sedang period.
3. Mengawal kadar gula dalam darah.
4. Mencegah kereputan tulang
5. Merampingkan perut.
6. Pembentukan jaringan tubuh.

Nak makan jering pun ada tips jugak tau. Ada lebih kurang enam tips yang linda dapat share di bawah ni...

Tip Makan Jering

1. Elakkan dari memilih jering yang tua, kerana jering yang tua berkemungkinan mengandungi kepekatan djenkolic acid yang lebih tinggi.
2. Elakkan dari memakan jering yang mentah.
3. Elakkan memakan jering dalam kuantiti yang besar.
4. Pesakit yang mengalami masalah buah pinggang kronik, tidak dibenarkan memakan jering.
5. Banyakkan meminum air setelah memakan jering.
6. Jika berlaku sakit perut atau kencing berdarah, dapatkan rawatan di hospital segera. 

Ok, sekarang linda nak share pulak resepi sambal jering bersama ikan bilis. Boleh jugak buat dengan sambal udang atau apa-apa saja sambal tumis yang hangpa suka. Hangpa boleh cuba dan makan dengan nasi panas-panas. Mesti bertambah berpinggan-pinggan nanti..

Selain daripada dibuat sambal dengan ikan bilis, jering ni jugak boleh di buat ulam samada terus makan atau direbus dulu. Lawannya cicah dengan sambal belacan...sedap wehhh! πŸ˜‹
Ulam Jering dengan sambal belacan
Ulam Jering Rebus
Ulam Jering Rebus
Antara bahan-bahannya: ~

10 biji jering - buang kulit & hiris kecik
1/2 mangkuk ikan bilis
1/4 cawan minyak 
asam jawa
garam & sikit gula 

Bahan tumbuk:

15 biji cili padi 
1 bawang besar
5 bawang putih

Cara-cara memasaknya pulak :

~ Panaskan minyak masak.
~ Bila minyak dah panas, goreng ikan bilis sehingga garing. Dah garing angkat dan toskan minyak.
~ Dengan minyak yang sama goreng pulak jering yang telah dibelah kecik-kecik tadi separuh masak. Kalau garing nanti jering akan jadi keras pulak. Sama mcm ikan bilis tadi, angkat dan toskan.
~ Dengan minyak yang sama jugak, tumis bahan-bahan yang telah ditumbuk  tadi sehingga naik bau.
~ Perahkan sedikit air asam jawa.
~ Dah nampak pecah minyak sikit masukkan ikan bilis dan jering tadi. Kacau sampai sebati.
~ Perisakan dengan gula dan daram secukup rasa.
~ Dah sebati boleh angkat dan hidangkan bersama nasi panas-panas.

* pastikan lepas makan jering ni minum air putih banyak-banyak tau!!!..πŸ˜…


Tiada ulasan:

Catat Komen