Follow Us @soratemplates

Selasa, 22 Januari 2019

Resepi Cekodok Pisang Terlajak Best...

Assalammualaikum dan salam sayang buat semua pembaca setia blog Linda... Alhamdulillah masih diberi nafas untuk sedut udara yang dah kurang nyaman dibumi Allah ni...hehe, ni sat lagi lari tajuk pulak πŸ˜…

Kali ni, Linda cuma nak share resepi buat cekodok pisang atau dikenali jugak sebagai jemput-jemput pisang..

Linda sekeluarga memang suka makan cekodok pisang ni tau... macam yang penah Linda tulis dalam blog sebelum ni...#cekodok lambang kepuasan, jom tengok bahan-bahan cekodok pisang ni dan cara buatnya...😁

Memang senang ja buat cokodok ni tapi kalau salah bancuhannya tak menjadi jugak... mungkin akan jadi leper, tak bulat2 macam yang Linda buat ni ...

BAHAN-BAHANNYA :-)

8-10 biji pisang emas/ berangan ( kalau nak rasa pisang lebihkan pisang)

1 camca besar gula perang @ 1/3 camca besar gula halus ( kalau tak suka manis kurangkan sukatan gula)

1 cawan tepung gandum (tak kisah tepung apapun,janji tepung bukan bedak)πŸ˜‚πŸ€£πŸ˜‚

Secubit garam halus (untuk naikkan rasa lemak)

Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA :-)

Buang dulu kulit pisang. Dalam satu mangkuk, masukkan pisang yang dibuang kulitnya tadi. Lenyek pisang tu bersama gula dan garam hingga hancur. Masukkan tepung dan gaul rata hingga sebati. Biarkan dalam 30 minit sebelum menggoreng.

Panaskan minyak pada tahap kepanasan sederhana. Basahkan hujung jari dengan sedikit air, jemput kan adunan pisang tadi ke dalam minyak panas. Tujuan basahkan jari dengan air supaya adunan pisang ni tak melekat pada jari masa kita jemput masuk ke dalam kuali. 

Goreng hingga kuning keemasan pada seluruh bahagian cekodok. Angkat dan toskan. Letak atas paper towel dan biar minyak terserap. Hidangkan bersama kopi atau teh...



Untuk pengetahuan hangpa, Linda tak guna dan tak pernah guna atau masukkan serbuk penaik dalam cokodok Linda ni...Linda hanya bancuh adunan ni macam yang Linda share kat atas ni tapi masih bulat dan elok kejadiannya...
Cara menggoreng cokodok...πŸ˜…

Selamat Mencuba...😊

Lepas ni Linda share resepi cekodok labu pulak erk, caranya macam sama ja tapi lain sikit tau..


1 ulasan:

  1. numpang share ya min ^^
    bosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
    daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
    F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
    ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^

    BalasPadam