Follow Us @soratemplates

Isnin, 11 November 2019

Jamu Buat Sendiri Lebih Jimat...


Assalammulaikum dan salam ceria semua... semoga kita baik-baik ja sepanjang hari..
Kali ni Linda nak share skit cara buat jamu untuk kesihatan tubuh badan kita. Linda rasa la,  buat jamu sendiri memang lebih puas hati dan dapat menjimatkan duit kita berbanding beli yang dah siap sebab yang dah siap tu tentu dah ada bahan pengawet untuk jamu tu tahan lama. Jadi, pada Linda macam tak berapa elok kita amalkan jamu yang ada pengawet ni. Kalau hangpa nak tau, fungsi jamu ni sudah tentu untuk kesihatan dalaman kita,  sekaligus mampu memberi kesan pada kecantikan luaran pada sesiapa yang mengamalkannya. Jamu yang Linda nak kongsikan ni dan juga yang telah Linda  amalkan ini mempunyai khasiat untuk buang angin dalam badan, lawaskan perut,atasi keputihan, kecutkan peranakan dan naikkan seri wajah agar sentiasa awet muda.

Linda pun sebelum ni ada juga la beli jamu yang dipasaran. Belanja untuk beli jamu ni lebih kurang seratus ringgit sebulan. Rasanya lebih elok kita buat sendiri ja, lebih segar lagi rasanya. Duit seratus tu boleh juga simpan untuk keperluan lain. Linda cuma guna barang barang kat dapur je. Cara nak sediakan jamu ni  pun senang sangat. Linda selalu amalkan selepas period sebab untuk cuci segala kotoran yang ada dalam badan disamping untuk kecutkan rahim.

Cuma kena pastikan air puteh kena minum banyak ya selepas amalkan minum jamu ni. Biar segala toksin dalam badan tu keluar semua. Bagus tau jamu ni untuk buang angin, dan kecutkan peranakan.

Bahan-Bahan:

1 1/2 inci kunyit hidup } hiris nipis
1 inci halia } hiris nipis
3 biji manjakani (optional)
3 batang serai (dititik)
7 helai daun sireh
5 helai daun pandan (disimpul)
1 liter air
Cara Membuat :

1.Didihkan dulu air, kemudian masukkan semua bahan. Reneh sehingga air satu liter tu tinggal separuh ja.

2.Dah siap. Tapiskan secawan untuk terus minum semasa suam dan selebihnya boleh masukkan dalam botol sebelum simpan dalam peti ais. Boleh juga amalkan seminggu sekali terpulang pada daya ketahanan badan masing-masing.
Khasiatnya:

Buang angin, kurangkan sakit senggugut, lawaskan perut, keputihan, kecutkan peranakan, perapat dan seri wajah. Badan kita pun akan rasa segar dan ringan jugak tau. Bau badan pun semakin kurang sebab Linda masukkan daun pandan. 

Boleh amalkan seminggu sekali atau selepas period terpulang pada hangpa. Kalau Linda habis period baru minum. Tapi, kalau hangpa rasa badan macam letih-letih tu atau macam tak larat tu, elok la amalkan air jamu ni. 
Lepas minum jamu, jangan lupa minum air  banyak ok supaya tak terasa kelat di tekak...

Selamat mencuba !!!...

Tiada ulasan:

Catat Komen